nuffnang ads

Wednesday, December 3, 2014

Rahsia tarik pelanggan online dan bagaimana?




Timbul persoalan dalam diri melihat bagaimana peniaga yang tak sampai 1jam publish iklan dan dapat beratus ratus like. ilmu apa dia pakai? dia pakai bomoh ke..barang simple macam ni pun berduyun duyun org beratur nak beli? typical malay... huhu

sebenarnya ape rahsia mereka? percayakah anda hanya dengan teknik tulisan dapat menarik minat pelanggan jadi tak sabar sabar nak bank in duit ke account anda?



disini saya himpunkan beberapa teknik yang mungkin boleh diaplikasikan didalam iklan anda nanti. 


Apa faedahnya kepada saya :
Prospek tidak peduli siapa anda, apa produk anda. Apa yang mereka ambil berat, ialah tentang apakah faedah yang boleh mereka perolehi dari anda?Bagaimana anda boleh membantu mereka menyelesaikan masalah? Jadi, sentiasa fikirkan, apakah faedah yang boleh diberikan kepada prospek.
Mana-mana kenyataan besar yang mana mengejutkan para pembaca, mestilah disokong dengan bukti atau kredibiliti. Jika anda nyatakan 90% blogger menghadapi masalah kesihatan, berikan bukti. Mungkin keratan akhbar dan statistik kajian boleh dinyatakan bagi menyokong kenyataan anda.
cth : menyediakan bahan jualan yang amat diperlukan oleh pelanggan yang nampak simple tapi besar impaknya didalam kehidupan seharian ( alat penjimat elektrik)
J A N G A N menjual produk – sebaliknya, jual penyelesaian kepada masalah termasuk sebanyak (yang ditulis dengan baik) beserta dengan testimoni dan kajian kes. Pelanggan mahu menyelesaikan masalah mereka, oleh.
Sebab itu mereka membeli.
Tawarkan jaminan yang luar biasa dan berbeza dengan para pesaing anda. Jika para pesaing lain menawarkan jaminan wang dikembalikan 30 hari, anda pula boleh menawarkan jaminan 60 hari, dan wang akan digandakan jika ia tidak berkesan. Sekiranya produk anda benar-benar berkesan, kenapa perlu bimbang? Jika ada pemulangan wang pun, pastinya hanya 1% sahaja ~ jika produk anda memang sangat berkualiti dan berkesan.
Buat tawaran anda terhad dalam tempoh masa tertentu. Pastikan anda serius tentang tawaran terhad ini dan sentiasa kemaskini jumlah unit yang tinggal dan waktu yang berbaki.
cth : bil elektrik melambung setiap bulan? kami ada penyelesaiannya dan tuliskan fungsi dan kebaikan alatan anda beserta testimonial yang kuat menyokong produk anda.

• kajian yang saya lakukan juga mendapati peratusan yang berjaya ialah mereka yang mengIkut formula “AIDA” – 
ATTENTION : Ambil perhatian,
INTEREST : menimbulkan minat pembaca,
DESIRE : membina keinginan supaya prospek ingin dapatkan produk, dan membuatkan mereka untuk mengambil          tindakan. Untuk mereka membaca salesletter yang panjang, mulakan dengan menarik perhatian mereka. Cara menarik.
ACTION : terus bertindak
*p/s Menulis dengan ayat rasmi yang kaku, hanya akan membuatkan prospek rasa berjauhan dengan anda dan seolah-olah mereka membaca berita. Membaca berita tidak memerlukan pelanggan untuk membeli.
Jelaskan mengapa anda membuat tawaran tersebut, selain sekadar mahu mengaut keuntungan. Jelaskan dengan baik agar para pelanggan tahu bahawa anda bukannya mengambil kesempatan ke atas mereka.
Permudahkan pembaca untuk mengambil tindakan. Janganlah buat surat jualan yang caca marba dan tiada butang membeli. Arahan perlu jelas, agar keserabutan dan sistem yang tidak sistematik hanya membuatkan pelanggan lari
daripada membuat pembelian, beri mereka peluang untuk memahami tawaran anda Ketahui bagaimana bakal pelanggan berinteraksi antara satu sama lain dan budaya mereka, kemudian gunakan bahasa mereka. Jika anda promosi kepada orang Kelantan, maka menggunakan sedikit sebanyak dialek Kelantan dalam surat jualan dan
Ayat iklan akan lebih menarik perhatian mereka.
Tunjukkan, jangan beritahu saja (jangan main cakap je, tetapi tunjukkan bagaimana dan apa dia). Sebagai contoh, jika anda mengatakan software ini canggih dan mampu melakukan pelbagai fungsi, ia tidak cukup jika sekadar memaklumkan sahaja. Anda perlu tunjukkan preview software itu, tutorial software itu dan jika boleh – berikan mereka akses percubaan kepada software tersebut. Dengan cara ini, mereka lebih yakin bahawa software itu wujud dan mereka berpuas hati dengannya. Maka kadar jualan akan lebih meningkat.



• Sentiasa menggunakan (P.S.) ia berkuasa yang mengulangi mesej anda dalam hanya beberapa ayat. Ia adalah nota kaki di bahagian bawah button membeli dan di bawah tandatangan anda.
Gunakan banyak subheadlines yang menarik perhatian sebagaimana headline utama. Maknanya, janganlah semua tulisan itu kecil. Sebaiknya setiap perenggan atau beberapa perenggan ada headline tersendiri, agar memudahkan pemahaman pembaca. Bukan itu sahaja, dengan adanya headlines dan subheadlines, ia
Memudahkan para pembaca untuk scan keseluruhan surat jualan tersebut.
Jawab semua keraguan yang bermain-main dalam fikiran pembaca. Untuk melakukan demikian, cuba berfikir sebagai seorang pelanggan dan ketahui apa yang menyebabkan seorang pelanggan tidak membeli sesuatu produk. Jika semua keraguan tentang produk dan pembeli dijawab dengan hujah dan jawapan bernas,
• Gunakan perkataan-perkataan emosi seberapa kerap yang anda boleh. Huraikan emosi dan perasaan anda dengan baik berdasarkan cerita di sebaliknya. Masukkan unsur emosi bagi menggambarkan kekecewaan apabila menggunakan produk lain atau sedih kerana melihatkan ramai orang gagal dalam menyelesaikan masalah mereka.
Buatkan pembaca untuk mengangguk “ya” untuk apa saja anda cerita atau tulis dalam surat jualan anda, terutamanya di bahagian permulaan. Ia bermaksud, mereka bersetuju dengan apa kita perkatakan, yang kadangkala mereka sendiri tidak perasan. Sebagai contoh, bagi menghadapi temuduga, antara masalah mereka adalah memahami bahasa Inggeris untuk berinteraksi dengan bakal majikan, tidak tahu cara berpakaian dan tidak tahu cara tepat menulis resume. Maka sebagai pembaca, mereka akan menggangguk sebagai makna setuju, menunjukkan bahawa mereka mengakui penulis surat jualan itu memahami masalah utama mereka.
Gunakan imej sokongan, bukan imej-imej yang sekadar menarik perhatian (tumpuan harus kepada kandungan, bukan imej). Imej seperti jadual, perbandingan, graf, dan sebagainya juga amat membantu untuk memahamkan
para pembaca tentang apa yang ingin anda sampaikan.
Pastikan halaman jualan yang agak sempit dan tidak terlalu luas. Ia memudahkan pembacaan dan scroll.
Jangan memberi tumpuan kepada kata kunci (keyword) sahaja dan gunakan di mana perlu sahaja. Masukkan kata kunci ke dalam surat jualan itu, BUKANNYA memasukkan surat jualan ke dalam kata kunci.
Pastikan perenggan ditulis pendek dan mudah untuk dibaca. Tip: tidak lebih dari 4-6 baris perenggan.
Gunakan teknik-teknik justifikasi yang baik, terutamanya jika barang yang lebih tinggi harganya, produk atau perkhidmatan. Berikan alasan kenapa ia dijual dengan harga yang mahal.
Ayat pertama yang amat pendek dalam 3-5 patah perkataan. Boleh menjadi ayat penarik.

Letakkan gambar jurujual dan sebaiknya gambarnya bersama produk fizikal atau gambar-gambar lain bagi membuktikan jurujual itu wujud dan sejarahnya juga wujud serta apa yang dilakukan sekarang ini juga benar.
Bergambar bersama produk, sebagai contoh penjual kereta bergambar dengan ratusan kereta di pusat jualannya,
Terangkan apa yang membuat produk atau perkhidmatan anda berbeza berbanding produk atau servis lain.
Gunakan ayat yang tepat, atau masukkan peribahasa atau idiom popular untuk digunakan bagi menerangkan maksud yang anda ingin sampaikan.

insyaAllah dengan sedikit tips ni dan dipraktikkan anda dapat menggandakan jualan anda . selamat berniaga :)

No comments:

Post a Comment